Hakutilastot 2022: Ammattikorkeakoulujen vetovoima heikkeni rajusti vuonna 2022

Viivain Oy on 5.12.2022 julkaissut Osviitta-tietopalveluun kuuluvan Hakutilastot 2022 -raportin. Siinä käydään läpi ja analysoidaan ammattikorkeakoulujen vuonna 2022 aloittaneiden opiskelijoiden hakutilastot sekä koko Suomen että yksittäisten ammattikorkeakoulujen näkökulmasta. Raportti keskittyy amk-tutkintojen yhteishaun varsinaisen haun tuloksiin, mutta käy tilastoja laajalti läpi myös laajemmasta näkökulmasta.

Vuonna 2022 ammattikorkeakoulujen hakutilastoista ilmeni useita tärkeitä trendejä. Ammattikorkeakoulujen vetovoima heikkeni merkittävästi, kun hakijamäärät laskivat rajusti etenkin suomalaisissa hakijoissa. Tämä lasku koski erityisesti sote-alaa. Valittujen opiskelijoiden määrä kasvoi tästä huolimatta selvästi. Mutta vuonna 2022 alkaviin amk-tutkintoihin valituista enää 71 % otti opiskelupaikan vastaan luvun ollessa 86 % vielä vuonna 2019.

Samaan aikaan ulkomaalaisten amk-tutkintoon hakeneiden määrä kasvoi peräti 70 %. Tilastoissa on kuitenkin merkkejä, joiden perusteella patoutunut kysyntä haussa on nyt suurelta osin purettu, eikä nykyiselle aloituspaikkamäärälle välttämättä löydetä Suomesta tarpeeksi hakijoita. Tilanne on toisaalta hyödyttänyt varsinkin 18–19-vuotiaita ammatillisen koulutuksen suorittaneita miehiä, joista 80 % valittiin opiskelemaan amk-tutkintoa vuonna 2022.

Ammattikorkeakouluista paras amk-tutkintojen yhteishaun veto-voima oli Centrialla, jonka hakijamäärät kasvoivat voimakkaasti. Seuraaviksi vetovoimatilastossa tulivat Jyväskylä ja Laurea. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon vetovoima oli paras Lapilla, Laurealla sekä Arcadalla.

Valtakunnallinen raportti on tilattavissa verkkolomakkeella hintaan 350 € + alv. Hakuti-lastot 2019 ja 2020-raportit on luettavissa Viivaimen kotisivuilla (linkki: 2019, 2020).